Νέα διοίκηση στον δήμο Θεσσαλονίκης, ίδιος αντικοινωνικός και αντιπεριβαλλοντικός προϋπολογισμός λιτότητας

Για τον προϋπολογισμό του 2024

Στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο παρακολουθήσαμε μια διαμάχη για το αν κρίνουμε και ψηφίζουμε τον τελευταίο προϋπολογισμό της διοίκησης Ζέρβα, ή τον πρώτο προϋπολογισμό της διοίκησης Αγγελούδη. Η παράταξη Ζέρβα οικειοποιήθηκε (και υπερψήφισε) τον προϋπολογισμό σαν να ήταν δικός της, ενώ η παράταξη Αγγελούδη ισχυρίστηκε ότι ο προτεινόμενος προϋπολογισμός ήταν ένα «αναγκαίο κακό» που το βρήκε έτοιμο -αλλά φυσικά τον υπερψήφισε.

Ακόμα κι έτσι όμως, δεν μπορούμε να απαλλάξουμε την νέα διοίκηση από την πολιτική ευθύνη για τον προϋπολογισμό που καταθέτει. Όπως η ίδια έχει πει, είχε όλο τον χρόνο, από την εκλογή της τον Οκτώβρη ως σήμερα, για να διαμορφώσει το δικό της σχέδιο, με βάση τις δικές της προτεραιότητες. Το γεγονός ότι δεν έκανε καμία ουσιαστική αλλαγή, αποδεικνύει, δυστυχώς, την ομαλή συνέχεια ανάμεσα στις δύο διοικήσεις. Έχουν το ίδιο πολιτικό υπόβαθρο, τις ίδιες δεσμεύσεις και βλέπουμε ότι καταθέτουν -δυστυχώς αναμενόμενα- τον ίδιο προϋπολογισμό.

Συνεπώς, έχουμε τελικά έναν ακόμα προϋπολογισμό, ο οποίος,

  1. Συνεχίζει να είναι ένας προϋπολογισμός λιτότητας, με όλο και λιγότερα τακτικά έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό, ιδιαίτερα για κοινωνικές δαπάνες. Ενδεικτικά, μειώνονται από τα έσοδα βασικές κρατικές ενισχύσεις, όπως αυτές για τη Βοήθεια στο Σπίτι ή τις σχολικές καθαρίστριες.
  2. Ένας προϋπολογισμός business as usual, χωρίς καμία έμπνευση ή στρατηγικό σχέδιο για την πόλη, χωρίς προτεραιότητες, χωρίς να προετοιμάζει οικονομικά καμία τομή στα μεγάλα προβλήματα, όπως το κυκλοφοριακό, την έλλειψη ελεύθερων χώρων, ή την στεγαστική κρίση. Ειδικά για την τελευταία, η οποία είναι και το κορυφαίο πρόβλημα για τη μεγάλη κοινωνική πλειονότητα της πόλης, δεν προβλέπεται ούτε μία νέα δαπάνη για κοινωνική και προσιτή κατοικία.
  3. Ένας προϋπολογισμός από τα πάνω προς τα κάτω, χωρίς καμία διαδικασία κοινωνικής διαβούλευσης, χωρίς κανένα περιθώριο συμμετοχής. Και αν η απάντηση από τη διοίκηση ήταν ότι δεν προλάβαινε να τα κάνει όλα αυτά -απάντηση που, όπως είπαμε, δεν μας είναι επαρκής- ζητήσαμε να δεσμευτεί ότι ο προϋπολογισμός του 2025 θα γίνει γνωστός αρκετούς μήνες πριν, ώστε να προλάβουμε να οργανώσουμε διαδικασίες συμμετοχικής διαβούλευσης.

Κομβικό σημείο του νέου προϋπολογισμού είναι η αύξηση των ανταποδοτικών τελών κατά 35%, μια αύξηση που είχε ήδη ψηφιστεί από την προηγούμενη διοίκηση, ακυρώνοντας την αντίστοιχη μείωση που είχε κάνει τα προηγούμενα χρόνια.

Ως Πόλη Ανάποδα ταχθήκαμε, από την πρώτη στιγμή, ενάντια τόσο στις οριζόντιες μειώσεις όσο και στις οριζόντιες αυξήσεις, γιατί είναι κοινωνικά άδικες. Ζητήσαμε και προτείναμε νέους συντελεστές, κοινωνικά δίκαιους, που να μην επιβαρύνουν τα λαϊκά νοικοκυριά, να μεταφέρουν τα βάρη στις επιχειρήσεις που παράγουν πολύ περισσότερα απορρίμματα ώστε να λειτουργούν σαν κίνητρο για μείωσή τους και ταυτόχρονα να εξασφαλίζουν επαρκή έσοδα για ορθή διαχείριση των απορριμμάτων, με έμφαση πάντα στη μείωση, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση. Έχει ενδιαφέρον ότι στη δευτερολογία του ο Δήμαρχος, απαντώντας στην τοποθέτησή μας, έκανε αποδεκτή αυτή την προσέγγιση και δεσμεύτηκε για μια διαδικασία διαβούλευσης που θα επαναπροσδιορίσει τους συντελεστές. Θα είμαστε εκεί, για να εξασφαλίσουμε ότι η δέσμευση αυτή θα υλοποιηθεί προς το συμφέρον της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Τελικά, ως Πόλη Ανάποδα καταψηφίσαμε αυτόν τον προϋπολογισμό, είτε είναι της διοίκησης Ζέρβα είτε είναι της διοίκησης Αγγελούδη. Σε κάθε περίπτωση, είναι προϋπολογισμός φτώχειας και λιτότητας, κοινωνικά και περιβαλλοντικά άδικος, χωρίς πνοή και χωρίς καμία κοινωνική συμμετοχή.

Μοιραστείτε το άρθρο